Danny's Offroad Pages
ÚVOD  -  O NÁS  -  TECHNIKA  -  FOTOGALERIE  -  KONTAKT  -  ODKAZY


Stručná historie značky Jeep
(od CJ přes ZJ až do současnosti)

V roce 1939 se ukázalo, že armáda USA potřebuje nahradit stávající park složený z motocyklů a různých automobilů (mj. modifikovaný Ford model T). A proto vyzvali 135 výrobců, aby nabídly svá vozidla do vyhlášené soutěže. Vozidlo muselo splňovat určitá kritéria, jako nosnost 600lb, rozvor pod 75", sklopné čelní okno, celkovou hmotnost do 1200lb a muselo mít pohon všech kol. Přihlásily se jen tři firmy - Bantam, Willis-Overland a Ford.

Bantam získal pomoc od Karla Probsta a v roce 1940 jako první představil funkční prototyp přezdívaný "Bantam Blitzbuggy" nebo "Old Number One". Brzy následovali Willis-Overland i Ford s vlastními prototypy "Willis Quad" a "Ford Pygmy". Soutěž nakonec vyhrál Willis-Overland hlavně kvůli jejich 60HP motoru "Go-Devil", ale kontrakt byl uzavřen i s Fordem vzhledem k probíhající WWII. Willis později přejmenoval své jeepy na MA a MB, zatímco Ford použil označení GP a GPW. Mnozí věří, že Jeep spojencům vyhrát válku.

Co se jména Jeep týká, nikdo pořádně neví, jak vzniklo. Někteří věří, že vzniklo s Fordovského GP, které podle nich znamená "general purpose". Ale to tak není, "G" znamená Government (vládní) a "P" je třída vozidla u Fordů (4x4 1/4 ton, rozvor 80").

V roce 1942 postavil Ford omezené množství obojživelných Jeepů, nazývaných "seep". V podstatě šlo o typ MB s okolo postaveným lodním trupem. Lodní šroub byl poháněn hřídelí od motoru.

Série CJ začala v roce 1945 typem CJ2A, kde CJ značí "Civilian Jeep". Následovaly CJ3A a CJ3B, které byly vyráběny až do roku 1968. Tyto původní Jeepy se nazývají "flatfenders", protože jejich přední blatníky. Ano, existuje i věc zvaná CJ-4, o které můžeme prohlásit "there is only one", protože skutečně existuje jen jeden prototyp z roku 1951. A tvoří "chybějící vazbu" mezi flatfendery CJ-2 a CJ-3 a round-fenderem CJ-5.

CJ-5 spatřil světlo světa v roce 1954 jako civilní verze vojenského M-38A1 z roku 1952. CJ-5 se vyráběl skoro 30 let, déle než jakýkoliv jiný model Jeepu, a výroba skončila až v roce 1983. V průběhu této doby byl vytvořen model vojenský i civilní CJ-6 z rozvorem 101" a později i 104". Ten později nahrazen typem CJ-7.

Model CJ-7, jeden z nejpopulárnějších Jeepů, začal svůj 10-letý život v roce 1976. Cj-7 má delší rozvor než CJ-5, aby bylo možné instalovat i automatickou převodovku. Mezi lety 1981 až 1986 Jeep vyráběl model s prodlouženým rozvorem s označením CJ-8 a jménem Scrambler. Šlo o pick-up založený na CJ-7. V roce 1987 byl CJ-7 nahrazen modelem YJ s hranatými světly nazývaným Wrangler. Podobně jako jeho předchůdce prošel Wrangler po 10 letech modernizací. Nový Wrangler (označovaný TJ) se vyznačuje kulatými (a oblíbenějšími) světly, airbagy, moderním interiérem a hlavně došlo k nahrazení listových per vinutými pružinami.

V roce 1956 začal Jeep vyrábět 2WD Poštovní/Rozvážkový Jeep (DJ). Model DJ-3A byl první a vycházel z modelu CJ-3A, ale měl jen pohon jedné nápravy. Vyráběl se od roku 1956 do roku 1965. V roce 1965 byl uveden model DJ-5, který si lidé spojují s "poštovním Jeepem". Jeep také vyráběl verzi s prodlouženým rozvorem mezi lety 1965 a 1968 jako DJ-6. DJ-5 se vyráběl do počátku 70. let a to i po převzetí Jeepu firmou AM General.

Mezi lety 1948 a 1950 Willis vyráběl i dvoudveřovou "osobní" verzi nazývanou Willis "VJ" Jeepster. Vypadala sice zajímavě, ale jen 72 koní, pohon jedné nápravy a málo publicity znamenalo, že se moc neprodávala.

V roce 1966 Jeep, vlastněný už firmou Kaiser, uvedl model Jeepster Commando jako konkurenci Broncu a Land Cruiseru. Jeepster Commando byl dostupný ve třech modelech: se stahovací střechou (convertible), pickup a kombi (wagon). Jeepster Commando se vyráběl až do roku 1969. V roce 1970 koupila Jeep od Kaisera firma AMC a ta pak v roce 1972 zkrátila jméno jen na Commando a pozměnila masku, takže vypadalo skoro jako Bronco, ale ani to nepomohlo. V roce 1973 byla výroba Jeepu Commando ukončena.

V roce 1946 zahájil Willis výrobu Willisu Wagon a v roce 1947 přišel Willis Pickup. Jak kombi (wagon), tak pickup se vyráběly až do roku 1965.

Mezi lety 1956 a 1964 vyráběl Jeep i nákladní auta jako modely FC.

Řada Cherokee vznikla v roce 1962, kdy Jeep uvedl pro rok '63 model Wagoneer. I když za prvopočátek můžeme považovat stále vyráběný model Willis Wagon z konce 40. let (reklama uváděla Willis Wagon jako "rodinné užitkové" auto). Wagonner byl kategorie "full-size" a byl označován SJ. Jméno Cherokee se prvně objevuje v letech 1973/74, kdy byla uvedena sportovnější dvoudveřová verze Wagoneeru a byla nazvána Cherokee Chief (čtyřdveřová verze přišla na trh v roce 1977). Od roku 1975 byl Cherokee nabízen ve dvou verzích - jako Cherokee Chief Wide-Track s o 3" širšími nápravami a rozšířenými blatníky a jako Cherokee s standardními nápravami a bez rozšířených blatníků a v roce 1977 přišel i čtyřdveřový model. Jeep Wagoneer/Cherokee bylo první auto této kategorie, které nabízelo stalý pohon všech kol a automatickou převodovku. Full-size Wagoneer byl vyráběn až do roku 1991. V letech 1984 až 1991 se vyráběla i luxusní verze pod názvem Grand Wagoneer.

V roce 1983 byl uveden Cherokee (série XJ) jako model pro rok 1984 konkurující na stále se rozšiřujícím trhu "kompaktních SUV". Tento nový Cherokee byl trochu menší než původní Wagoneer/Cherokee a měl samonosnou karoserii oproti klasické rámové konstrukci. Původně byl XJ nabízen s čtyřválcem 2.5l nebo šestiválcem do V 2.8l od GM. V roce 1987 pak přišel slavný řadový šestiválec 4.0l (242). Ten byl v roce 1991 vylepšen a označen jako "High Output". Během let 1984 až 1996 byly změny jen minimální, větší změnou bylo přidání air-bagu u řidiče v roce 1995. V roce 1997 byla uvedena face-liftovaná verze s modernizovaným interiérem, kovovými 5. dveřmi, trochu zakulacenou přední maskou a dalšími drobnými vylepšeními.

V letech 1963 až 1987 se vyráběly také pickupy Gladiator, J-10 a J-20 vycházející z full-size Wagoneeru/Cherokee. Mezi lety 1966 až 1969 Jeep vyráběl model M715, jako 1 1/4 tunovou vojenskou verzi pickupu řady J. Do roku 1992 se také vyráběl Jeep Commanche, což byl pickup vycházející z "malého" Cherokee.

V roce 1993 byl uveden na trh Grand Cherokee (ZJ), který měl nahradit Wagoneer v roli středního luxusního SUV. Grand Cherokee měl jako první Jeep "Quadra Coil" podvozek (nyní se nachází i na TJ), inovovaný Quadra-Trac systém pohonu všech kol, kotoučové brzdy na všech kolech a airbag. V ZJ se také objevovaly 2 motory V8 - 318 (5.2l) a méně často pak 360 (5.9l) (DH: jen v roce 1998?). Jediné změny u ZJ proběhly v roce 1996 - dostal novou masku a nový design kol.

Grand Cherokee prošel v roce 1999 komplexními změnami všech komponent a také byl přeznačen na WJ. WJ je trochu větší a výkonnější než jeho předchůdce ZJ, má 3 prvkové uložení zadní nápravy a změněnou geometrii přední nápravy, což přispělo ke zlepšení jízdních vlastností. Dále WJ dostal nový Quadra-Drive systém pohonu všech kol s Vari-Lok nápravami a Quadra-Trac II přídavnou převodovkou. Osmiválcový motor byl také předělán a dává z objemu 4.7l výkon 235 koní a točivý moment 295 lb-ft.

V roce 2001 skončila výroba modelu Cherokee (XJ). Během 18 let ve výrobě odstartoval pohyb okolo SUV a stal se meřítkem pro SUV ostatních firem. Ale všechno dobré jednou skončí. Nástupce XJ, Jeep Liberty (KJ), je bez pochyby nejkontroverznější model Jeepu a to kvůli nezávislému zavěšení kol na přední nápravě (IFS). Sice to není první použití IFS u Jeepu, ale tentokrát to vypadá, že už vydrží a bude použito i u dalších modelů.

Co se týká vlastní značky Jeep, tak ta změnila majitele třikrát (nebo čtyřikrát, podle toho, jak to počítáme). V roce 1953 převzala firmu Willis-Overland firma Kaiser a vytvořila novou firmu Kaiser-Jeep (ale toto jméno používala až od roku 1963). Kaiser-Jeep byl v roce 1970 koupen firmou American Motors Corporation (AMC). V roce 1987 bylo AMC koupeno firmou Chrysler. A zlý jazykové tvrdí, že právě tato fúze s výrobcem dobře se prodávajícho Cherokee (XJ) Chrysler zachránila před krachem. V roce 2000(???) proběhlo spojení Chrysleru s firmou Daimler. A tak zatím Daimler-Chrysler vlastní značku Jeep...

Někdo také poznamenal, že AMC vděčíme za CJ-7, Wranglera, "malého" Cherokee, motor 4.0l I6, Quadra-Trac, Selec-Trac, CJ-8 Scrambler a velkou část designu Grand Cherokee (na kterém se pracovalo už od roku 1985) a také za to, že zachránilo Jeep od krachující firmy Kaiser. Na druhou stranu to byl právě Jeep, který udržel firmu AMC na trhu až do 80. let.



ÚVOD  -  O NÁS  -  TECHNIKA  -  FOTOGALERIE  -  KONTAKT  -  ODKAZY

©  2004 designed by Ivo